2012
Sen Kraka – Twierdza 33 / projekt interdyscyplinarny
Projekt Sen Kraka – twierdza 33 Tandemu Ba – Bi (Ilona Barszcz i Maria Bitka) to propozycja przeobrażenia podgórskiego Kopca Krakusa, na czas Festiwalu Art Boom, w monumentalną pierś. Pomysł z zamierzenia miał być zrealizowany przy użyciu agrowłókniny zafarbowanej biodegradalnymi barwnikami. W części perforamatywnej zaplanowano procesję na szczyt instalacji w celu zwieńczenia jej sutkiem wykonanym z jadalnych materiałów.
Pochodzenie Kopca nie jest w do końca znane, wiąże się z nim wiele legend, zwyczajów i historii (m.in. święto Rękawki). Na przełomie XIX i XX w. kopiec pełnił również funkcję punktu obserwacyjnego twierdzy.
W swojej obecnej formie Kopiec przypomina kobiecą pierś, co niewątpliwie wykorzystały autorki projektu: Maria Bitka i Ilona Ludwika Barszcz. Nadały mu jednoznaczny wygląd. Najpierw farbując u podnóża białą tkaninę na kolor różowy, kolor ciała, a następnie własnoręcznie będą nakładać ją na całą powierzchnię Kopca. Jest to połączenie czynności ubierania i rozbierania w jednym. Zwieńczeniem „ubierania” Kopca było procesyjne wniesienie na szczyt sutka elementów spożywczych: różowych wafelków, galaretek i ciepłych lodów.
Pierś jest prostym acz bardzo mocnym symbolem o niemal nieograniczonej ilości ścieżek interpretacji, z których autorki świadomie wykorzystały. Pierś jest jednocześnie odwołaniem do seksualności i do macierzyństwa, do cielesności i karmienia, do przyjemności i ekstazy ale również do cierpienia (np. amputacji piersi – w projekcie jest tylko jedna pierś). Pierś może być także kojarzona jako coś bezpiecznego – powrót do matczynej piersi, ale także jako element bojowy i wojowniczy – w obydwu przypadkach stanowi alegorię twierdzy. Gigantyczny cyc na Podgórzu może być również odebrany jako forma kiczu lub fascynacja rozmiarem…
Projekt Tandemu Ba – Bi spotkał się jednak z licznymi protestami, gdzie szczególnie dużą rolę odegrały media. Projekt nie mógł zostać zrealizowany zgodnie z pierwotnym pomysłem. Ostatecznie Sen Kraka – Twierdza 33 zaistniał w sferze internetowej, a media, które wcześniej doprowadziły do wstrzymania urzeczywistnienia projektu, same złapały się w pułapkę zastawioną przez Ilonę Barszcz i Marię Bitkę – uwierzyły w mistyfikację.
Sen Kraka – Twierdza 33 stał się zaczątkiem do dyskusji o tym co wolno artyście i jak świat kreują media.